Znajdź aptekę

Mikrofalówka, a odżywianie

Czy można korzystać z kuchenki mikrofalowej, aby regularnie podgrzewać jedzenie? Ta metoda jest doskonałym rozwiązaniem! Poniżej eksperci LINEAVI wyjaśniają jaki wpływ na jedzenie mają różne metody gotowania i pieczenia.

Kuchenka mikrofalowa, najlepszą metodą gotowania?

Gotowanie generalnie ma złożony wpływ na składniki odżywcze znajdujące się w naszej żywności. Każda metoda gotowania i odgrzewania żywności może zniszczyć witaminy i inne składniki odżywcze. Istotne zmienne, w procesie gotowania, to natężenie ciepła, czas gotowania i kontakt z wodą.

Gotowanie warzyw w wodzie ma najbardziej negatywny wpływ na wartości odżywcze, szczególnie na witaminy rozpuszczalne w wodzie, takie jak witamina B, C, kwas foliowy, biotyna i kwas pantotenowy. Woda wchłania składniki odżywcze i prowadzi do ich odparowania.

Obszerne badania na temat różnych metod gotowania warzyw i ich wpływu na zawartość przeciwutleniaczy w składnikach odżywczych, pokazują, że woda nie jest najlepszym przyjacielem kucharza, jeśli chodzi o przygotowywanie warzyw. Gotowanie w kuchence mikrofalowej lub w piekarniku ma ogólnie mniej szkodliwy wpływ na stratę składników pokarmowych, w przeciwieństwie do duszenia lub gotowania w wodzie.

To prawda, że mikrofalówka jest jedną z najlepszych metod gotowania jeżeli chodzi o zachowanie składników odżywczych. Ponadto, zaletą mikrofalówki jest to, że zmniejsza ona czas gotowania. Po prostu pamiętaj, aby nie dodawać wody do warzyw, gdy je przygotowujesz w kuchence mikrofalowej.

W pewnych przypadkach, gotowanie przy użyciu mikrofalówki może w rzeczywistości zwiększyć ilość składników odżywczych w niektórych warzywach, na przykład likopenu w pomidorach lub poziomu karotenoid w marchwi (oba są silnymi przeciwutleniaczami).

A co biodostępnością?

Ważne jest również, aby wiedzieć, co można wydobyć z żywności pod względem składników odżywczych podczas trawienia. Osłabianie ścianek komórkowych i rozpadanie białka sprawia, że jedzenie staje się łatwiejsze do strawienia, co pozwala nam wydobyć więcej składników odżywczych.

W istocie, badania wykazały, że gotowanie brokuł, na przykład, zwiększa biodostępność niektórych składników. Kluczem jest to, że pomimo, że gotowanie jest skomplikowane, ma ono bardzo pozytywny wpływ na spożywane substancje odżywcze i używanie kuchenki mikrofalowej do przygotowania naszych posiłków jest jednym z najlepszych sposobów gotowania jeśli chodzi o składniki odżywcze.

Warto również wiedzieć, że nie należy podgrzewać jedzenie, dowolną metodą, używając opakowań z tworzywa sztucznego, które nie są wyraźnie oznaczone jako odpowiednie do użycia w mikrofalówce. Podczas podgrzewania najlepiej jest umieścić żywność w pojemnikach szklanych lub ceramicznych.

Czy promieniowanie mikrofalowe rozbija wiązania molekularne?

Promieniowania mikrofalowe jest promieniowaniem niejonizującym, w związku z tym nie jest ono wystarczająco energiczne aby zerwać wiązania molekularne. Mikrofale podgrzewają wodę, w tym wodę w Twoim organizmie, co może mieć działanie biologiczne.

Dlatego też kuchenki mikrofalowe są dobrze chronione. Ważne jest, aby nie używać starych lub źle funkcjonujących mikrofalówek i nie stać bezpośrednio przed kuchenką mikrofalową, gdy jest ona włączona. Promieniowanie gwałtownie maleje wraz z odległością, dlatego należy stać do 1-2 metrów od kuchenki, a każdy minimalny przeciek promieniowania będzie nieszkodliwy.

Przygotowywanie posiłków podczas diety LINEAVI przy użyciu mikrofalówki jest bezpieczne, szybkie, wygodne i dodatkowo ma pozytywny wpływ na spożywane produkty.

Dla Twojego dobrego samopoczucia!
Juliane,
Twoja dietetyczka LINEAVI