Znajdź aptekę

Czy tłuszcze są zawsze synonimem przyrostu masy ciała?

"Tłuszcz sprawia, że tyjemy i jest generalnie zły dla naszego organizmu." Jest to pogląd, który generalnie mamy na temat tłuszczu. Tymczasem tłuszcz nie musi prowadzić do przybrania na wadze. Będzie to zależeć od ilości i przede wszystkim jakości spożywanych kwasów tłuszczowych.

Twoi eksperci LINEAVI przygotowali poniżej przegląd o zdrowych i niezdrowych tłuszczach.

Niezbędne: wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Ten rodzaj kwasów tłuszczowych nie może być wytworzony w sposób naturalny przez organizm. Jednak te tłuszcze są niezbędne dla Twoich komórek i zdrowego ciśnienia krwi. Zapewniają one bowiem odpowiedni poziom cholesterolu oraz regulują stan zapalny. Tłuszcze te to na przykład kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6.
Aby zwiększyć zaopatrzenia w kwasy tłuszczowe Omega 3, możesz po prostu używać regularnie olej rzepakowy, orzechowy lub sojowy. Możesz również je dodawać podczas przygotowywania koktajli LINEAVI!

Przydatne przyswajanie witamin: jednonienasycone kwasy tłuszczowe

Niestety, ten rodzaj kwasów również nie może zostać utworzony przez nasz organizm i musi być on przyswojony w Twojej codziennej diecie. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe mają bowiem działanie podobne do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Oliwa z oliwek, awokado i orzechy są niezawodnym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki nim, Twój organizm może skuteczniej wchłaniać witaminy A, D i E.

Stymulatory apetytu: nasycone kwasy tłuszczowe

Nasycone kwasy tłuszczowe poprawiają smak potraw i sprawiają, że jesz więcej niż naprawdę potrzebujesz. Ponadto mogą prowadzić do wzrostu cholesterolu LDL lub po prostu "złego" cholesterolu w Twoim organizmie, w zależności od spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych.
Tłuszcze te są także ukryte w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak masło, śmietana, ser i kiełbasa, ale nie są one całkowicie złe dla Twojego organizmu. Nasz organizm używa nasyconych kwasów tłuszczowych jako komunikatorów, jak również do tworzenia hormonów. To nie nasycone kwasy tłuszczowe powodują problemy, lecz ich spożycie w nadmiernych ilościach.

Czynniki chorobotwórcze: kwasy tłuszczowe trans

Tłuszcze trans mogą być utworzone, gdy tłuszcze nienasycone są intensywnie podgrzewane lub uwodornione przemysłowo. Ich wysokie spożycie wpływa negatywnie na przemianę materii i może zwiększać ryzyko chorób układu krążenia lub udaru mózgu.

Tłuszcze te znajdują się w produktach takich jak na przykład dania gotowe (do podgrzania w kuchence mikrofalowej), dania smażone, ciasto filo i większości słodyczy. Dlatego też należy zachować ostrożność i umiarkowanie podczas ich spożywania.

Kiedy tłuszcze sprawiają, że tyjemy?

Niestety wszystkie tłuszcze mają wspólny element: mogą powodować zwiększenie masy ciała. Spożywanie dużej ilości tłuszczy w towarzystwie prostych węglowodanów (białe pieczywo, cukier, słodycze, napoje gazowane) będzie prowadzić do zwiększenia tkanki tłuszczowej. Poziom insuliny natychmiast wzrasta, ponieważ cukier (glukoza) kieruje się bezpośrednio do komórek.
Insulina, promuje wchłanianie tłuszczu i występowanie zapasów tłuszczu. W dłuższej perspektywie może to powodować nadwagę i otyłość.

Mimo wszystko, ważne jest używanie wysokiej jakości oleju roślinnego (rzepakowego, orzechowego, lnianego) podczas diety LINEAVI do przygotowania posiłków i Twoich koktajli, w celu osiągnięcia odpowiedniej ilości dobrych tłuszczy dla Twojego organizmu.

Dla Twojego dobrego samopoczucia!
Juliane,
Twoja dietetyczka LINEAVI